De eerste stage week

19 februari 2018 - Almoradí, Spanje

Zo, de eerste stageweek zit erop. Wat heb ik mijn ogen uitgekeken!

In dit huis wonen 130 tot 140 mensen. Het huis bestaat uit 2 verdiepingen en bungalows. De bungalows kan je vergelijken met de aanleunwoningen in Nederland. Twee mensen delen hier een slaapkamer. Ze hebben geen woonkamer bij de slaapkamer, ze zitten dus de hele dag beneden.

Deze week begon ik met 1 ochtenddienst en 2 avonddiensten. De diensten zien er anders uit dan in Nederland. De dienst van de verzorgende begint al om 06.30uur. Dit komt omdat alle mensen gewassen en aangekleed moeten worden. Je hebt hier ongeveer 8 minuten om iemand te wassen en aan te kleden. Gelukkig mogen wij om 07.00 uur beginnen en zijn we om 14.00 uur klaar. Daarna kan je nog mooi even van het zonnetje genieten! De verpleegkundige dienst begint om 07.30 uur en eindigt om 14.30 uur. De verzorgende mag hier geen verpleegtechnische handelingen doen, wat in Nederland wel mag. De verzorgende is dus om de mensen te wassen,  aan te kleden en te verschonen. De verpleegkundige doet hier alle verpleegtechnische handelingen.  Ik ben deze week begonnen als verzorgende. Na 2 weken wissel je van functie en zo gaat dat telkens door.

Ochtenddienst

We begonnen onze eerste stage dag met zijn vieren om 08.00 uur. Toen we daar aankwamen vielen mijn ogen al gelijk op een lange rij met mensen (ongeveer 25) die zaten te wachten tot de deuren van de eetzaal opengingen. Deze deuren gaan om 09.00 uur open. Als je pech hebt , kun je zomaar 2 uur zitten te wachten.

Voordat we aan de slag gingen kregen we een rondleiding. We kregen toen heel het gebouw te zien. Dit was maar goed ook, want verdwalen doe je hier zo. Na de rondleiding werd ik voorgesteld aan iemand. Met haar zou ik de hele dag rondlopen. Rond een uur of 11 gingen we een aantal mensen verschonen. Deze werden in een rij gezet voor de wc. Ze kregen dan een schone inco, of zoals ze het hier noemen een schone luier. Rond een uur of 12 gingen we de mensen weer in een rij zetten voor de lunch. De lunch en het avondeten bestaan uit 2 rondes. De eerste ronde is voor de mensen die hulp nodig hebben en de tweede ronde is voor de meer zelfstandige mensen. Na de eerste ronde werden de mensen weer terug gebracht naar een ruimte. Hier zit iedereen de hele dag. Ze kunnen hier tv kijken of gezellig kletsen met elkaar. Na de lunch mocht ik naar huis toe en zat de eerste dag erop!

Ik heb veel informatie gekregen en veel indrukken opgedaan, dus toen ik thuis kwam was ik erg moe. Maar gelukkig kon ik de volgende dag uitslapen!

Avonddienst

De avonddiensten beginnen om 14.30 uur. Ik werd aan iemand voorgesteld die alleen Spaans kent. Gelukkig bestaat er translate haha, maar met handen en voeten kom je er ook wel! We begonnen als eerste met een drinkrondje. Rond een uur of 4 gingen we de mensen weer in een rij zetten voor het avondeten. Tijdens het wachten mocht ik alvast servetten bij ze om doen, dat scheelde later weer tijd. Tijdens het eten mocht ik een mevrouw helpen. Dit deed ik op een Nederlands tempo. Terwijl ik daarmee bezig was keek ik naar een collega die ook iemand aan het helpen was. Zij was echt binnen 2 tellen klaar met het helpen. Ik moet er toch even aan wennen dat het tempo hoger ligt.. Na het eten gaan ze hier allemaal terug naar hun eigen verdieping. Ik mocht iedereen terug brengen naar hun eigen verdieping. Daar moest ik ze weer in een rijtje zetten en werden ze door de verzorgende in bed gelegd. Nadat iedereen weer terug was gebracht en alles opgeruimd was gingen ze rapporteren. Omdat ik niks hoefde te rapporteren mocht ik naar huis toe.

De andere 2 avonddiensten waren anders. Toen liep ik met iemand mee op afdeling 1. Hier begonnen we met het verschonen van sommige mensen. Deze werden op bed gelegd en bleven ook in bed liggen. Ze hebben hier geen bedden die omhoog en omlaag kunnen, dus op een gegeven moment begin je het wel in je rug te voelen. Ze hebben hier niet veel tilliften(heb er nog maar 2 gezien). Dus worden de mensen ook uit hun rolstoel getild.

Op afdeling 1 hebben ze ook een soort huiskamer. Hier zitten de dementerende mensen. Deze zitten allemaal vastgebonden aan hun stoel, of als ze in een rolstoel zitten aan hun rolstoel. Hier worden de meesten geholpen met het eten. Ook dit gaat in een snel tempo. Als ze klaar zijn met eten worden ze naar bed gebracht. Ik was erg verbaasd, want om 20.30 uur lag iedereen in bed, ook de mensen die van beneden kwamen. Toen iedereen in bed lag deden ze nog een controle rondje. Ze kijken dan of iedereen er in ligt. Bij sommige kamers deden ze de rolluiken nog omlaag. Na dit rondje gingen ze rapporteren. En mocht ik naar huis toe.

Ik ben benieuwd hoe de rest van de stage zal zijn.

Liefs,

Lianne

1. Sjeef van Roon:
    19 februari 2018
    Het lijken me enerverende en zware dagen voor je Lianne. Én leerzaam. Als ik het goed aanvoel worden patienten/cliënten in NL menswaardiger behandeld.
  2. Gerla van Vugt:
    19 februari 2018
    Lianne, nou je maakt heel wat mee. Ben benieuwd naar je ervaringen en of je misschien ook straks wat Nederlandse ideeën kunt inbrengen over de zorg...
  3. Hanneke:
    20 februari 2018
    Hoi Lianne,
    Leuk om je verhaal te lezen. Ook ik krijg de indruk dat het in Nederland wat menselijker gaat. Hoe zo; in een snel tempo eten geven?
    Succes en veel plezier verder!
  4. Sandra:
    20 februari 2018
    Oef wat klinkt dit heftig meis. Hopelijk kun je met je glimlach mensen meenemen helpen en heb je zelf ook voldoende ontspanning. Ik succes en Shine!
  5. Angelique van Haren:
    22 februari 2018
    Mooi om te lezen Lianne, en jeetje wat een verschil met de zorg hier zeg. Heel veel succes met je stage en geniet van je tijd daar.