De derde stage week

7 maart 2018 - Almoradí, Spanje

Deze week had ik 3 ochtenddiensten en 2 avonddiensten als verpleegkundige. Als ik kom om 7.30 uur is de verpleegkundige vaak al bij iemand bezig. De ochtendzorg van de verpleegkundige bestaat vooral uit het verzorgen van wonden. Je komt hier verschillende wonden tegen. En dan heb ik het niet over schaafwonden.😉 ’s Ochtends worden er ook nieuwe pijnpleisters geplakt, insuline gespoten en injecties gegeven.

De eerste ochtend heb ik vooral gekeken hoe het in zijn werk ging. Elke verpleegkundige verzorgt een wond anders, ze doen het op de manier waarvan ze denken dat dat goed is. De andere ochtenden heb ik mee geholpen of het helemaal zelf gedaan. De verpleegkundige vertelde dan wat ik moest doen. Na de ochtendzorg gaat de verpleegkundige rapporteren. In die tussentijd mag ik pauze houden.

Na de pauze wordt er elke dag bloeddruk, temperatuur en bloedsuiker gemeten en insuline gespoten. Ik mocht samen met een andere verpleegkundige op pad. Zij had een lijst met bewoners waar we langs moesten gaan. Nadat we iedereen gehad hadden, werd het alweer bijna tijd voor de lunch. De bewoners lunchen in 2 groepen en in elke groep wordt medicatie uitgedeeld. Dit werd ook door mij gedaan. Na de tweede ronde van het medicatie delen zat mijn dienst erop.

De avonddiensten zijn wat saaier. Je gaat rond half 4 ongeveer bloedsuiker meten en insuline spuiten. Sommige mensen krijgen ook nog een injectie. Deze wordt intramusculair toegediend. De eerste keer dat ik mocht injecteren, stond de verpleegkundige erbij. Daarna mocht ik het zelf doen. Als dit gedaan is, is het wachten tot het avondeten, want dan moet de medicatie weer uitgedeeld worden. De eerste avonddienst ging ik medicatie uitdelen toen de bewoners in al bed lagen. Bij een bewoner moest er nog een injectie gegeven worden. Deze bewoner was net nieuw en vond het allemaal nog een beetje spannend. Hij verzette zich en er waren uiteindelijk 6 mensen nodig om hem vast te houden. Daar was ik best van onder de indruk. Toen de injectie was gegeven was het goed. De tweede avonddienst mocht ik na het medicatie delen van ronde 2 naar huis.

Vrijdag begin ik weer als verzorgende.

Liefs,

Lianne

1. Sjeef van Roon:
    7 maart 2018
    Hoi Lianne, ik heb het gevoel, dat je daar erg veel leert. Hoe ze bepaalde zaken aan moet pakken, maar soms ook, dat je denkt ik zou het anders doen. In beide gevallen leerzaam dus. Doorgaan met leren en veel voldoening hebben!
  2. Berry Tijsse Klasen, KWIC:
    12 maart 2018
    Hallo Lianne
    Ik vind het leuk te lezen dat het je goed gaat. Je leert er nieuw dingen en ik merk aan je verslag dat je verschillen ziet tussen hoe daar zorg gegeven wordt en zoals je dat in ons land kent. Goede leerervaringen dus!
    Ga zo door, zou ik als docent durven schrijven!!
  3. Hetty:
    18 maart 2018
    Ha Lianne,

Gaat goed daar, zo te lezen. Fijn!
    En komende week lekker feesten met pa en ma!
    Alvast van harte gefeliciteerd en veel plezier.
  4. Gerla van Vugt:
    19 maart 2018
    Lianne,

je maakt het goed daar lees ik, wat fijn@!!
  5. AM Heessels-Verberne:
    26 maart 2018
    Dag Lianne
    Zo te lezen gaat het daar heel goed met jullie. De komende week zijn daar de paasprocessies. Die moeten indrukwekkend zijn.
    Geniet er nog van
    Groeten,