De tweede stage week

26 februari 2018 - Almoradí, Spanje

De tweede stage week zit er alweer op. Wat gaat de tijd toch snel. Deze week heb ik 4 ochtenddiensten meegelopen, die er allemaal hetzelfde uitzagen.

Om 07.00 uur ging ik op zoek naar een verzorgende. Hier beginnen ze al om 06.30 uur, dus ze zijn al bezig als ik kom. Ik heb met iemand meegelopen die goed Engels kan. Zo kon ze me alles goed uitleggen. De eerste dag was vooral kijken hoe het ging, ik heb wel zover het lukte, meegeholpen. Als er iemand klaar was, mocht ik diegene naar de gang brengen waar ze wachten tot de eetzaal opengaat. Telkens als ik met iemand terug kwam zaten er een stuk of  tien mensen meer.. Toen we klaar waren mocht ik op afdeling 1 gaan helpen met het ontbijt. Na het ontbijt mocht ik de mensen naar de salon brengen. De salon is een soort huiskamer, zoals we ze in Nederland kennen. Hier hebben ze 3 salons naast elkaar, in elke salon passen denk ik zo’n 25 mensen. De bewoners brengen hier heel de dag door. Het is niet zoals in Nederland dat ze naar hun eigen kamer kunnen. Dat is echt alleen hun slaapkamer.

Na het ontbijt mocht ik iedereen naar de salon brengen. Rond 11.00 uur gingen we bewoners verzamelen die een schone inco moesten krijgen. Ook zij werden in een rijtje gezet voor de wc. Rond half 12 gingen we de bewoners in een rijtje zetten voor de eerste ronde van de lunch. Tijdens de lunch heb ik sommigen geholpen met eten geven, maar enkelen konden het ook nog goed zelf. Na de lunch mocht ik ze weer terug brengen naar de salon. In de tussentijd werd de eetzaal opgeruimd voor de tweede groep. De tweede groep is meer zelfstandig. Hier hoef je niemand te helpen en sta je eigenlijk gewoon te kijken hoe ze eten. De tijd gaat ’s middags wel snel, tijdens de tweede ronde mocht ik al naar huis toe en zat mijn dienst erop.

Deze week ga meelopen met de verpleegkundige diensten. Ik ben benieuwd hoe deze zullen zijn. En ondertussen genieten we ook van de zon, want de lente komt eraan!

Liefs,

Lianne

1. Sjeef van Roon:
    26 februari 2018
    Leuk om je aktiviteiten zo te volgen Lianne.
  2. Gerla van Vugt:
    2 maart 2018
    Lianne, benieuwd om je verslagen te volgen, succes!